Hong Kong being silenced

Updated on 12 Feb 2014:

Famous and outspoken radio host Li Wei-ling was fired without any warning or explanation from her employer at Commercial Radio Hong Kong on 11 Feb 2014. She said she believed completely that Chief Executive CY Leung was behind this. 

Updated on 20 Jan 2014:

The latest is that the founder of am730, a free newspaper critical of government and authorities, Shih Wing-ching, disclosed that the mainland capital companies have been withdrawing advertisements from its newspaper. “Beijing will try to shrink the press freedom of Hong Kong all around, as they have lost [out] in the city’s public opinion since the handover,” Shih told Commercial Radio (reported by SCMP on 15 Jan).

The editorial team at am730 issued a statement subsequently, expressing their concern over press freedom being suppressed. 

Reading “Ming Pao” is my family tradition. Until now, my father still buys and reads “Ming Pao” every day, which is widely seen as an influential Chinese newspaper with independence. So when the news broke on 7 January that the newspaper’s chief editor, a Hong Konger promoted to the position two years ago,  will be replaced by a Malaysian, that shocks me and many others. The move is so unusual that it prompts the newspaper staff to sign a petition to ask for explanation of the sudden change and the assurance of editorial independence from the senior management. It also prompted 200 former staff of the newspaper to sign a declaration expressing their concern over the erosion of Hong Kong’s press freedom. Columnists of the newspaper also opted to leave their column blank to protest against the unpopular change of the chief editor.

Without a doubt, Beijing is clamping down on Hong Kong’s press, heavily and successfully. Those caring about Hong Kong have reasons for concern.

Hong Kong media organizations fell one after another in recent years, bowing to Beijing influence. So sad. Beijing Government forgets one thing though. More it wants to control, more things get out of control.

Prior to Ming Pao and am730 incidents, a serious of events have been unfurling, showing how press in Hong Kong is being gradually controlled and self censoring.  This, cannot be turned a blind eye to. When Hong Kong completely loses its press freedom, it is certified dead.

Here is just a sampling of how Hong Kong is losing its press freedom:

SCMP appointed former China Daily correspondent as chief editor in 2011

Hong Kong veteran English-language newspaper South China Morning Post was acquired by  Kerry Group in 1993, whose boss is a Malaysian tycoon with friendly ties to Beijing authority. Since then the century-old newspaper has stirred up a raft of controversies surrounding self censorship.  The appointment of Mr Wang Xiang Wei in 2011 as Chief Editor signifies its total demise, who is a former “China Daily” reporter and a Political Consultative Conference member (only those with friendly relationships with mainland authorities can be appointed such).  A weekly magazine (陽光時務) in June 2012 has produced an exclusive feature, with former SCMP Beijing-based reporter Paul Mooney giving a personal account of why he was kicked out of the SCMP by Wang and the tarnished reputation of Wang as a censor. Read the report here.

Commercial Radio Host Replaced in November 2013

A host of Commercial Radio renowned for daring criticisms of Hong Kong and Beijing authories, was removed from the radio station’s prominent morning show. She was asked to host an evening program instead.

Hong Kong Economic Times’ Self-censorship in December 2013  

A musician who is a columnist for Hong Kong Economic Times complained that the name of Hong Kong Chief Executive CY Leung was struck out from his column article. The article is about an Ikea toy becoming the symbol of rage of Hong Kongers towards the government led by CY Leung. His article originally mentioned twice CY Leung, and twice, the name was struck out by the newspaper.

Author: Anna

With a wanderlust and lusts of other sorts, I look to sth new, sth different, sth fulfilling, and find myself on a journey...

3 thoughts on “Hong Kong being silenced”

  1. A freedom of speech struggle, rather than a freedom of press issue that shows how quickly fake groups or businesses can be made as a smokescreen for Beijing’s interference:

    2012 ‘Temporary tidying-up’ of TST Star Ferry Terminal
    The Falun Gong information boards were cleared away to ‘make HK look tidy’ for the President’s visit for CY Leung’s swearing-in ceremony.

    The protest about violations of human rights in China was eventually allowed back, but has been swamped with CCP anti-religious propaganda organised by a decidedly sinister Hong Kong Youth Care Association – a front for the Democratic Alliance for the Betterment and Progress of Hong Kong (DAB), which is a front for businessmen and officials with close ties to Beijing. For more info: http://www.theepochtimes.com/n2/china-news/hong-kong-youth-group-commandeers-falun-gong-information-site-255899.html

  2. 2013 Apple Daily Newspaper Depot Firebombed
    Triad member aligned with Pro-Beijing Camp allegedly firebombed and burnt down the Apple Daily Newspaper Distribution Depot after the home of the owner of Apple Daily Newspaper HK were broken into and graffitti painted on alledgedly by 3 triad members with ties to the pro-Beijing camp and CCP.

    2013 TVB and ATV self-censorship
    During 2013, TVB and ATV been amplifying articles favoring the pro-Beijing views while downplaying articles regarding democracy, freedom of the press, and bad acts by mainlanders in Hong Kong.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *